Ako napísať dobrý motivačný list

Posledná aktualizácia: 7. februára 2023
dobrý motivačný list
Motivačný list je dnes bežnou súčasťou procesu výberu nových zamestnancov. Jeho cieľom je ukázať, prečo práve vy ste ten pravý kandidát na pracovnú pozíciu. Pozrite si naše rady a tipy, ako napísať dobrý motivačný list.

Ak v pracovnej ponuke firma žiada, aby ste k životopisu priložili aj motivačný list, urobte to. V prípade, že to považujete za dobrovoľné, môžete očakávať, že sa vám nikto neozve späť.

Firma vás chce cez motivačný list spoznať, ale tiež si overí, že ak vám zadá úlohu navyše, tak ju splníte. Motivačný list môžete poslať aj v prípade, že ho spoločnosť v ponuke nevyžaduje. Bude to znak, že máte o prácu naozaj záujem.

Aký formát má motivačný list mať?

  • Rozsah motivačného listu by nemal presiahnuť jednu stranu. Buďte struční a výstižní. Ak radi píšete a chcete sa ukázať, verte, že dvoj až trojstranový motivačný list nikto čítať nebude.
  • Vždy uvádzajte hlavičku. Obsahovať by mala vaše kontaktné údaje a kontaktné údaje firmy, ktorej píšete.
  • Motivačný list deľte na odseky.
  • Vyvarujte sa gramatických chýb.
  • Ak posielate motivačný list emailom, nie je potrebné ho podpisovať. Alternatívou je elektronický podpis.

Štruktúra motivačného listu

Základná obsahová štruktúra motivačného listu sa delí na tri odstavce.

  • V prvom by ste mali uviesť, prečo chcete pre spoločnosť pracovať, a prečo ste vhodný človek na danú pozíciu.
  • V druhom odstavci popíšte vaše predchádzajúce pracovné úspechy, podporte ich konkrétnymi číslami a výsledkami.
    V treťom odstavci venujte priestor vašim zručnostiam a schopnostiam, ktoré sú relevantné pre danú pozíciu. Ak viete, znova ich podporte praktickými príkladmi.

Základné princípy pri písaní motivačného listu

• Prispôsobujte motivačný list pre každú ponuku osobitne

Na každú pracovnú ponuku posielajte aktualizovaný motivačný list prispôsobený pracovnej pozícii, o ktorú sa uchádzate.

Ak máte vzor motivačného listu a len ho upravujete od posledného použitia, pred odoslaním si vždy skontrolujte, či ste uviedli správneho adresáta: v adrese, oslovení, v tele listu i v súhlase so spracovaním osobných údajov.

• Ukážte, že niečo o firme viete

Uveďte charakteristiku spoločnosti, v ktorej sa uchádzate o prácu. Personalistu osloví, keď uvidí, že ste si čo-to o firme naštudovali.

Pozrite si webovú stránku firmy alebo ich profil na sociálnych sieťach. Spomeňte nejakú aktuálnu udalosť alebo reklamnú kampaň, ktorá vás zaujala.

Ak viete fakty o firme, ktoré súvisia s pracovnou pozíciou, na ktorú sa hlásite, využite ich. Vyhnite sa ale kopírovaniu informácií od slova do slova.

• Zamerajte sa na to, čo je pre zamestnávateľa podstatné

Dôraz klaďte na znalosti a skúsenosti, ktoré sú dôležité pre konkrétneho zamestnávateľa a konkrétne pracovné miesto. Dobrým návodom vám môže byť práve pracovná ponuka a časť „náplň práce, právomoci a zodpovednosť, a tiež „požiadavky na zamestnanca“.

Píšte o sebe pravdu a buďte pripravení každý bod na pohovore odôvodniť. Neprikrášľujte svoje skúsenosti.

• Napíšte dôvod pre osobné stretnutie

Spomeňte dôvod na osobné stretnutie a pri jeho plánovaní s personalistom buďte ochotní prispôsobiť sa času. Vložte súhlas so spracovaním osobných údajov.

Spoločnosť tak vašu žiadosť môže držať v databáze uchádzačov a osloviť vás, keď sa jej uvoľní vhodná pracovná pozícia.

Vaše požiadavky do motivačného listu nepatria

Neklaďte si hneď na začiatku komunikácie s potenciálnym zamestnávateľom podmienky. Vaše požiadavky na plat či flexibilný pracovný čas do motivačného listu nepatria.

O platových požiadavkách, detailoch práce či pracovného času sa porozprávate na pohovore alebo v prípade ponuky pracovnej zmluvy. Taktiež neohovárajte bývalého zamestnávateľa, ani neuvádzajte dôvod odchodu z posledného zamestnania. Ak to personalistu zaujíma, spýta sa viac na pohovore.

Pozrite si vzor motivačného listu