Zamestnanci

Posledná aktualizácia: 6. februára 2023
zamestnanci
Mať prácu je jedna z dôležitých súčastí našich životov. Aj ak ste zamestnaný, máte možnosť sa rozvíjať a posúvať neustále vpred. Prečítajte si naše tipy na to, ako napredovať.

Či už ste zamestnaní niekoľko rokov v tej istej firme alebo ste práve nastúpili do nového zamestnania alebo ste ako čerství absolventi nastúpili do novej práce, vždy máte možnosť pozitívne ovplyvniť svoju kariéru a vyhliadky do budúcnosti.

Úspešní zamestnaní ľudia nesedia len na svojej stoličke, ale majú množstvo iných aktivít a snažia sa neustále napredovať.

1. Stanovte si kariérne ciele

Bez toho,  aby ste sami vedeli, čo vôbec chcete dosiahnuť, bude váš kariérny rast ťažký. Musíte si stanoviť ciele, ktoré by ste chceli dosiahnuť. Ak si tieto ciele určíte, bude už  len na vás, či ich dosiahnete a koľko energie do toho vložíte.

Zistite si, aké máte možnosti s doterajším dosiahnutým vzdelaním, skúsenosťami a aká je situácia na trhu práce v oblasti, kde chcete pôsobiť.

Pokiaľ máte ambíciu pracovať na seniornej pozícii, určite je dôležité zistiť si, aké sú požiadavky na takéto pracovné miesto. Všímajte si, čím sa vyznačujú vaši kolegovia, ktorých vy alebo vaši nadriadení považujú za tých najlepších a ktorí kariérne napredujú a aké majú spoločné črty?

Pokúste sa čítať čo najviac kníh z oblastí, v ktorých chcete napredovať, inšpirujte sa napr.  zaujímavými podnikateľskými príbehmi, ktoré hovoria o tom, ako sa im podarilo stať sa úspešnými. Možno sa tam „nájdete“ a hoci aj neplánujete podnikať, ich rady a nápady sa môžu zísť aj vám.

Zamestnávatelia majú najväčší záujem o špecialistov, ktorých nie je v dnešnej dobe jednoduché nájsť.  Práve takýmto smerom sa môžu uberať vaše ciele – aby ste sa stali žiadaným špecialistom či špecialistkou vo svojom odbore. Špecialisti v daných oblastiach sú si sami vedomí, že pokiaľ na sebe pracujú, ich „cena“ na trhu práce stúpa.

2. Neustále sa vzdelávajte

Vzdelávajte sa v odbore, v ktorom pracujete, aby ste neustále napredovali a udržali si tak prehľad. Takmer každá oblasť sa dnes veľmi rýchlo vyvíja a preto by vám malo záležať na tom, aby ste išli s trendmi v danej oblasti a študovali si novinky. Čítajte odborné knihy alebo časopisy. Chodievajte na konferencie, kurzy alebo školenia.

Nebojte sa svojmu zamestnávateľovi navrhnúť, že by ste radi išli na nejaké školenie, je pravdepodobné, že vám vyjde v ústrety. Samotný zamestnávateľ nemusí mať totiž prehľad o možnostiach kurzov pre jednotlivé pracovné pozície, ktoré vo svojej firme má. Iniciatívu z vašej strany preto určite ocení.

Ak by vám ale neposkytol čas či financie na takéto vzdelávacie aktivity, nezanevrite na ne a skúste sa im venovať aj v rámci vášho voľného času. Prípadne sa poobzerajte po zaujímavých profesných skupinách prístupných na sociálnych sieťach, buďte odoberateľmi príspevkov, odborných článkov v danej oblasti, čítajte odborné blogy a budete tak v obraze, čo sa deje vo vašom odbore.

Bez cudzieho jazyka to nejde

Vzdelávajte sa však aj v ďalších zručnostiach. Angličtinu vyžaduje veľké množstvo zamestnávateľov. Ak ste ju doteraz nepotrebovali, neznamená to, že to tak nemusí byť aj v budúcnosti. Často práve znalosť angličtiny je podmienkou pre kariérny postup, keďže na vyšších pozíciách pracovníci veľakrát komunikujú so zahraničnými majiteľmi, partnermi či klientmi.

Ak angličtinu už ovládate, nezanedbajte ju. Čítajte knihy písané v angličtine a pozerajte filmy, videá po anglicky (napr. TED videá), prípadne si vyhľadajte dostupné cvičenia v angličtine na internete. Dnes sú už k dispozícii atraktívne aplikácie v mobiloch, a tak sa môžete zlepšovať v jazyku v autobuse či v čakárni. A skúste pridať prípadne aj ďalší jazyk. V závislosti od oblasti, v ktorej pracujete, sa vám môžu do budúcna hodiť akékoľvek iné jazyky.

Počítače naše každodenné

Tak ako je to v jazykoch, tak je to pri počítačových znalostiach. Bez Wordu či Excelu sa dnes zaobíde už máloktorá profesia. Ak chcete zefektívniť prácu na počítači, môžete sa naučiť písať všetkými desiatimi.

Alebo skúste niečo úplne nové – naučte sa kódovať alebo spoznajte základy webovej analytiky. Existuje množstvo online kurzov, ktoré sú zadarmo. Ak vám viac vyhovuje učenie „naživo“, na Slovensku je aj ponuka počítačových kurzov. Získate certifikát, vďaka ktorému môžete získať lepšiu vyjednávaciu pozíciu pri zvyšovaní platu alebo povýšení.

Najdôležitejšie však je, že získate nové znalosti. Netreba zabúdať aj na to, že súčasné technológie sa rýchlo menia a nikdy neviete, kedy nové trendy môžu zastihnúť aj vás v práci a môžu mať vplyv na vašu pracovnú pozíciu, prípadne povýšenie.

Späť do školy

Na školu nikdy nik nie je starý. Či už máte vysokoškolský titul alebo nie, vždy vždy je priestor na rozširovanie vašich vedomostí a znalostí. Môžete skúsiť externé štúdium v úplne novej oblasti alebo doktorandské štúdium. Pritom sa nemusíte obmedzovať len na slovenské vysoké školy, dostupné sú aj možnosti navštevovať zahraničné školy, ktoré buď pôsobia na Slovensku alebo v blízkom zahraničí.

Vysoké školy sú pritom výborným zdrojom nových a zaujímavých kontaktov spomedzi študentov aj vyučujúcich. Študovať sa dá aj online, preto si zistite, ktoré školy ponúkajú túto formu štúdia. Veľa z nich pôsobí v zahraničí, je len na vás, či ste ochotní venovať tomu čas.

3. Zapájajte sa do firemného života

Firma, v ktorej pracujete, môže mať množstvo aktivít, ktoré síce priamo nesúvisia s vašou pozíciou, ale aj tak sa do nich môžete zapojiť.

Spoločensky zodpovedné firmy sa často zapájajú do dobrovoľníckych činností. Uistite sa, že budete ich súčasťou. Ak vaša firma také činnosti nemá, skúste niečo v tomto smere vymyslieť práve vy. Môžete s vašou firmou napríklad pomôcť obnoviť detské ihrisko v materskej škole, kam chodia vaše deti.

Niektoré spoločnosti majú vlastný blog alebo firemné noviny, môžete do nich prispieť zaujímavým príspevkom. Organizujú sa u vás firemné večierky alebo rodinné dni? Okrem toho, že by ste sa ich mali zúčastniť, môžete ponúknuť aj svoju pomoc pri ich organizovaní.

To všetko bude naznačovať, že sa o firmu, v ktorej ste zamestnaní, zaujímate. A spoločnosti lepšie ohodnotia či povýšia práve takých zamestnancov. Angažovanosť ako taká je často medzi kompetenciami, ktorá je hodnotená na  hodnotiacich pohovoroch a je to atribút, ktorý je v dnešnej dobe dôležitý pre zamestnávateľov.

4. Budujte si svoju značku

Toto sa vám môže zdať zvláštne, ale aj vy sám zo seba môžete urobiť značku. To, aké postoje v práci i mimo nej zaujímate a aké aktivity robíte sa stane vašim poznávacích znamením.

Samozrejme, ideálne je, keď sa s vašou značkou – teda vaším menom, budú ľuďom spájať tie najlepšie asociácie – napríklad, že sa na vás môžu kolegovia spoľahnúť, že viete dotiahnuť detaily do konca alebo že ste niečo zaujímavé vymysleli, zjednodušili proces vo firme, ušetrili firme finančné prostriedky, máte zaujímavú záľubu, prípadne sa angažujete v ochrane práv zvierat.

Slovensko má pomerne malý pracovný trh, preto ak si vybudujete svoju značku, informácia o vás sa môže dostať k novému potenciálnemu zamestnávateľovi jednoduchšie a rýchlejšie. Čiže dobrá a zaujímavá práca si vás vďaka vašej značke sama nájde.

Dajte o sebe vedieť

Veľa ľudí sa nerado chváli tým, čo robí. Ale dať vedieť o svojich zaujímavých aktivitách je dôležité práve preto, aby mali kolegovia, nadriadení či známi o vás komplexnejší obraz, aby vás nepoznali len ako toho s červeným batohom alebo tú, ktorá chodí do roboty na bicykli.

Dnes je veľké množstvo nástrojov, ktoré vám pomôžu o sebe šíriť informácie a verejne sa cez ne prezentovať. A tak, keď budete reagovať na pracovnú pozíciu, ktorá bude súvisieť s vašou aktivitou, môžete potenciálneho zamestnávateľa práve takto zaujať.

Blogovanie

To, že sa v nejakej oblasti vyznáte, môžete ukázať aj tým, že budete blogovať. Môžete tak urobiť na vlastnej stránke s vlastnou doménou, alebo využiť niektorú blogovaciu službu či priestor, ktoré poskytujú online denníky a magazíny, napr. Denník N alebo SME.

Sociálne siete – dobrý sluha, zlý pán

Sociálne siete, najmä Facebook, sú výborné na udržiavanie aj získavanie kontaktov. Ale to, ako a o čom sa na nich vyjadrujete, sa prenáša z online života aj do toho skutočného.

Ak na Facebooku vyslovíte napríklad rasistickú poznámku, môže sa to prostredníctvom vašich kolegov, ktorých máte na Facebooku, doniesť až do uší vašich nadriadených, ktorí z toho môžu vyvodiť nepríjemné dôsledky.

Čím menej vás človek pozná v skutočnosti, tým viac si môže obraz o vás vytvoriť na základe údajov zo sociálnych sietí. Dávajte si na to pozor na to, čo na sociálnych sieťach zverejňujete a kto všetko môže váš profil a obsah, ktorý zverejňujete, vidieť.

Napr. pri predselekcii kandidátov môže váš profil vytvoriť na potenciálneho zamestnávateľa zlý dojem, a tak aj napriek tomu, že podľa životopisu máte predpoklady na ponúkanú pracovnú pozíciu, na pohovor vás nepozvú.

Naopak, mnohí ľudia sú známi práve vďaka tomu, ako sa prezentujú na sociálnych sieťach. Ukazujú, ako sa zapájajú do rôznych aktivít, podporujú nejakú iniciatívu, zdieľajú kvalitný obsah, argumentačne hodnotia spoločenskú situáciu či poskytujú svoje skúsenosti a rady v oblastiach, v ktorých sa vyznajú.

Aj keď to nie sú „celebrity“, ľudia ich na Facebooku nasledujú, lebo im ich profil poskytuje pridanú hodnotu. Porozmýšľajte, či by ste sa aj vy mohli premeniť svoj profil na sociálnej sieti na časť svojej značky.

LinkedIn

LinkedIn je sociálna sieť zameraná na profesionálny život, ktorá umožňuje prepojenie s pracovným trhom. Vo svojom profile môžete vyplniť svoje vzdelanie, zamestnania, projekty, na ktorých ste pracovali, dobrovoľnícke aktivity, svoje publikácie, ocenenia či certifikáty.

Nadväzujete spojenia s kolegami či ľuďmi, s ktorými ste prišli do kontaktu počas vašej profesionálnej kariéry.

LinkedIn využívajú personalisti aj headhunteri na nachádzanie zaujímavých ľudí, ktorým dávajú pracovné ponuky. Táto sociálne sieť je celosvetová, takže pokiaľ si vyplníte profil v angličtine, je možné, že vás oslovia aj zahraničné firmy. Zaujímavú pracovnú ponuku môžete dostať aj bez toho, aby ste aktívne hľadali nové zamestnanie.