Odvody do zdrav. poisťovne

Dobrý deň,
poprosila by som Vašu radu:
- mala som u zamestnávateľa uzatvorený prac. pomer do 10.12.2018. Následne som som bola na PN od 11.12.2018-31.12.2018.
- v čase trvania prac. pomeru som so zamestnávateľom uzatvorila 5 dohôd o pracovnej činnosti od 1.12.2018 do 30.11.2019 s pracovným časom max. 10 hodín týždenne.
- mzdová účtovníčka ma prihlásila do zdravotnej a sociálnej poisťovne
- zamestnávateľ mi však poslal poštou výpovede k tým dohodám 21.12.2018, ktoré som prevzala a začala plynúť výpovedná doba.
- po ukončení PN a výpovednej doby dohôd som sa prihlásila na ÚP 5.1.2019
- v tomto čase sa mi ozvala zdrav. poisťovňa, že zamestnávateľ moje prihlásenie do zdravotnej poisťovne v čase od 01.01.2019 do 4.01.2019 stornoval, pretože som nemala žiaden príjem a zdravotná poisťovňa teraz odo mňa chce, aby som tie nepokryté dni zaplatila ako samoplatca.
Neviem na koho sa vôbec obrátiť, keď zamestnávateľ pochybil, nenariadil mi prácu, nevyplatil mi ani euro, prihlásil ma ZP a potom zasa prihlásenie stornoval. Nemôže predsa zdravotná poisťovňa na mňa prenášať pochybenia zamestnávateľa.
  • Komentáre
  • Keby islo o dohody s pravidelnym prijmom, kde sa plati ZP za kazdy den trvania dohody, mala si minimalne 2.1., 3.1. a 4.1. nastupit do prace. Co si zjavne neurobila, takze ZP nebolo.
    Zamestnavatel nemal ako deklarovat tvoje ZP z dohod. Preco si nenastupila do prace? Chces povedat, ze si do prace prisla a ziadnu pracu ti nepridelili?
    Kedze si nepracovala, islo o nepravidelny prijem, kde sa ZP plati len za dni, kedy pracujes.
    • Neviem ako som bola prihlásená, či na pravidelný alebo nepravidelný príjem. Odpracovať som mala max. 10 hodin týždenne. Nebolo určené, ktorý deň koľko hodín. V čase od 1.1. do 4.1 uz plynula výpovedná doba. Keď som volala zamestnávateľovi nedvíhal telefón a zatajoval sa, vedel prečo ... aby mi nemusel pridelit prácu a tým pádom za ňu zaplatit.
      • Jednoznacne nepravidelny.
        Pri pravidnom pracujes po-pia kazdy den napr. 2 hodiny.
        S tym nic nenarobis, treba to ZP doplatit.
        • Vaše tvrdenie nie je správne o odpracovaní hodin na pravidelný a nepravidelný príjem.
          Tu je to pekne vysvetlené:
          - Pravidelný príjem:
          v dohode je uvedené, že dohodárovi bude mzda vyplácaná pravidelne mesačne (ako klasickému zamestnancovi), pričom nie je dôležité, či nejakú odmenu a v akej výške dostane (či daný mesiac a koľko pracoval a zarobil).
          - Nepravidelný príjem:
          v dohode je uvedené, že dohodárovi bude mzda vyplácaná inak, ako mesačne – až po skončení práce,
          v dohode je uvedené, že dohodárovi bude mzda vyplácaná inak, ako mesačne – po častiach, podľa splnených úkonov, štvrťročne, polročne a i.,
          dohoda je uzatvorená presne na 1 mesiac ( napr. od 01.02. do 28.02.),
          dohoda je uzatvorená na menej ako 1 mesiac (napr. na 1 týždeň). Moje dohody o pracovnej činnosti boli uzatvorené na rok, s týždňovým rozsahom max. 10 hodín. Čize jednoznačné prihlasenie na pravidelný príjem. To, že neodrobím 1 týžden, neznamená, že neodrobím druhý týždeň. A v 1 mesiaci nemusim odrobiť dokonca vobec nič a nedostať žiaden príjem.
          • To je uplne o inom a so ZP to nesuvisi.

            Odporucam prestudovat Zakon o zdravotnom poisteni alebo aspon jeho vysvetlenia ohladom dohodarov, napr.
            https://www.smerniceonline.sk/33/registracia-dohodara-v-zdravotnej-poistovni-v-roku-2019-uniqueiduchxzASYZNZe2odF6O5Fsjjg2xVO9O0ajAfKtmfKBkk/

            ... Na účely zdravotného poistenia sú fyzické osoby vykonávajúce u zamestnávateľa práce na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru v súlade s § 11 ods. 3 zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení považované za zamestnancov, okrem dohodárov vymedzených v § 10b ods. 1 písm. a) zákona. Za zamestnancov sa nepovažujú v dňoch, v ktorých nepoberajú príjem zo závislej činnosti.
            Zamestnávateľ je podľa § 24 písm. c) zákona povinný ich prihlásiť / odhlásiť do / z príslušnej zdravotnej poisťovne ....
  • Čiže chybu urobila mzdová učtovnička, ktorá ma vôbec nemala prihlásiť do ZP, keď zamestnavateľ vopred vedel, že mi prácu tak, či tak nedá. V konečnom dôsledku to znamená, že zamestnávateľ si môze robiť čo chce, chyby aké chce, bez problémov to zaplatí zamestnanec, ktorý za nič nemôže. No minimalne sťažnosť na konkrétneho zamestnávateľa a jeho zamestnancov pôjde. Veď oni svojim nedbanlivým konaním poškodili mňa a ich poisťovňa za nesprávne prihlásenie vóbec nesankcionuje. Sila toto ...
    • Stazovat sa mozes, nemyslim si, ze ide o chybu ci nedbanlivost, mzarka postupovala podla zakona.
  • No zjavne nie, pokial to bol nepravidelny prijem, tak ma mala prihlasit iba na dni odpracovania a nie, ze ma prihlasila napriek tomu, ze vedela, ze tam ziadny prijem nebude, pretože mi zamestnavatel pracu neda. Takze tak, hmotná zodpovednosť, ktoru ma podpisanu predsa plati .... bude ako este nebolo
    • Andrejka, nedajte sa a dajte vedieť či ste mala pravdu, ja si myslím, že áno.